Vi ste ovdje: Početna :: Destinacije :: Azija :: Izrael :: Jeruzalem :: Putopisi :: Labirint
Jeruzalem

Labirint

Bok, svima. Htio bih sa svima podijeliti svoja iskustva s putovanja u Izrael. Avion je bio pun turista koji su s nestrpljenjem očekivali da stupe na tlo Svete zemlje. Na putovanje sam išao organizirano, a od putnika u avionu nas je petnaest bilo u jednoj grupi, taman koliko treba da grupa nije prevelika. Letili smo za Tel Aviv. Aerodrom Ben Gurion jedan je od najljepših koje sam vidjeo: super moderan, jako osvijetljen, ogroman. Vani je bilo 28 stupnjeva usred studenog. Odmah smo osjetili neobičnu atmosferu koja vlada u zemlji; prije svega, toliko različitih stilova odijevanja: zelene vojničke uniforme, crna odjeća koju nose ortodoksni židovi uz obavezan crni cilindar i duge brade i uvojke, šarene tunike arapskih žena.
Tel Aviv vidim samo iz daljine; moderan grad pun nebodera. Iz Tel Aviva krećemo na sjever, prema Nazaretu. Nakon dosta kilometara vidimo pravi arapski gradNetanya. Vide se mnogobrojne džamije s minaretima. Odjednom, grad se više ne vidi. Nalazimo se pred zidom iz Sharona; nema riječi kojima bih opisao odjećaj koji me preplavio kad sam se našao pred tim blokovima cementa. a jer1.jpg
Konačno stižemo u Nazaret. Obilazimo svetište. U crkvi se nalazi i špilja Blagovijesti. Navečer se odlučujem s nekoliko putnika iz autobusa za šetnju gradom. Sve su trgovine još otvorene, a ulice su pune ukrasnih lampica koje su postavljene u čast kraja Ramadana koji je završio nekoliko dana prije našeg dolaska.
Na putu iz Nazareta najprije prolazimo kroz područje s vrlo malo vegetacije, a onda, u blizini nekog jezera sve je puno nasada manga i banana. Zaustavljamo se u Kafarnau, mjestu svetog Petra da bi posjetili arheološka nalazišta. Sad se već vozimo prema Jeruzalemu, i to cestom koja ide paralelno uz rijeku Jordan. U daljini se vide svjetla Jerihona, najstarijeg grada na svijetu. I konačno, stižemo u Jeruzalem. Hotel nam je u samom centru, i ne možemo odoljeti, a da nakon večere malo ne prošetamo. Krenuli smo prema Zidu plača. Odjednom smo se našli u labirintu uskih ulica u arapskoj četvrti; sve je puno internet cafea. Jedan od tih kafića na ulaznim vratima ima ogromnu Arafatovu sliku, a uz nju je crvena zastava s likom Che Guevare i natpis „Hasta la victoria“. Nakon toga dolazimo u židovsku četvrt. U gradu me iznenadila mirna atmosfera. Zamišljao sam kontrole, policiju i vojsku na svakom a jer2.jpgkoraku, a od toga ništa. Prošlo je destet navečer, vani je sve puno ljudi. Stigli smo do našeg cilja: Zida plača. Prizor je nezaboravan: ispred nas je ogroman trg omeđen zidom. Osvjetljen je toliko da mi se čini da je dan, a ne noć. Unatoč tome što je kasno navečer, ispred zida plača moli puno Židova.  Prije dolaska na trg prolazi se kontrola na kojoj je i detektor metala. Prostor je podijeljen na dva dijela: jedan za žene, jedan za muškarce. Svi muškarci moraju imati pokrivenu glavu. A ako netko dođe bez kape, dobije na posudbu papirnatu. Kad odlaze od Zida plača, udaljavaju se natraške, jer nikad ne smiju Zidu okrenuti leđa. Čini se kao da je Zid plača velika sinagoga na otvorenom. Za sve znatiželjnike na web stranici www.aish.com/wallcam ima web kamera koja smima Zid plača i ljude koji mole. Iza zida vidi se i Kupola na stijeni.
Slijedeći dan imamo organizirani obilazak grada. Počinjemo s Maslinovim brdom. Nastavljamo s obilaskom starog dijela. U gradu ulazimo kroz vrata svetog Stjepana. To su jedna od osmero gradskih vrata. Hodamo Via Dolorosom. Ovdje je smješten pravi pravcati suk. Ulica je vrlo uska, a prepuna je trgovina i štandova. Dolazimo do Crkve svetog groba. Ključeve crkvea jer3.jpg čuvaju dvije muslimanske obitelji koje svaki dan u 04.00 otključavaju crkvu, a svako veče u 19.00 ju zaključavaju.  Ckrva je podijeljena na između različitih kršćanskih zajednica. Kapelicu u kojoj je Kristov grob čuvaju Kopti. Kad se u crkvi radi neki popravak, suglasnost za to trebaju dati sve vjerske zajednice što je ponekad vrlo teško.
Nadam se da ću jednog dana uspjeti doći u Jeruzalem ili na Božić ili na Uskrs. Vjerujem da je atmosfera i u crkvi, ali i u cijelom gradu tada posebno svečana.